loading...
باشگاه فرهنگی ورزشی شهید یسری اردبیل | امید اردبیل
سعیدی بازدید : 36 یکشنبه 07 مهر 1392 نظرات (0)
سیستم از اركانی اصولی و آشنائی با تكنیك است و زیر بنای اولیه تكامل تاكتیك‌های تیمی می‌باشد. بر اثر پیشرفت‌های علمی و عملی در فوتبال امروز جهان كم كم سیستم‌های قدیم جای خود را به روش‌های جدیدتری از تاكتیك‌های تیمی داده است

منظور از تكنیك، انجام حركات مخصوص بازی فوتبال است كه موجب بازی صحیح و با هدف می‌شود. سطح بازی یك تیم بستگی به توانایی‌های تكنیكی بازیكنان آن دارد. تكنیك با دو عنصر مؤثر در بازی فوتسال، یعنی تاكتیك و قدرت بدنی ارتباط مستقیم دارد. به عبارت دیگر فراگیری و تمرین توانایی‌های تكنیكی به این منظور انجام می‌شوند كه بازیكن قادر باشد بر موقعیت‌های جدید به وجود آمده مسلط شود. در هنگام تمرینات تكنیكی توجه به دو نكته مهم می‌باشد:

1ـ با تمرینات زیاد می‌توان انجام حركات انفرادی را در قالب كار تیمی تكمیل كرد.

2ـ می‌توان در شرایط مختلف و با آموزش تكنیك‌های مهم و سپردن وظائف گوناگون به بازیكن، یك الگوی حركتی مخصوص برای او به وجود آورد تا او بتواند در موقعیت‌های مختلف بازی، بالاترین توان خود را به كار گیرد.

شكل‌های مختلف تكنیك در فوتبال را می‌توان به صورت حركات با توپ (دریبل، پاس، كنترل توپ، شوت به دروازه، ضربه با سر) و بدون توپ (تنه زدن، سد كردن توپ، پریدن، حركات بدون توپ) تقسیم كرد

سیستم 2-1-1 (جایگیری مناسب ، استفاده از فضا ، پاس كاری خوب )

 

در این سیستم A به C وC به B پاس می‌دهد. در زمان ارسال پاس،

D به كنار زمین آمده توپ را از B دریافت می‌كند. B با حركت بدون توپ به او نزدیك می‌شود و توپ برگشتی را با یك پاس دقیق به C كه بدون توپ حركت كرده می‌دهد. در این لحظه A به مركز خط دفاع می‌آید

حالت دوم

بازیكن A به C و او به B پاس ‌داده و طبق شكل حركت می‌كند. بازیكن D به جای C می‌آید و B با یك پاس بلند C را صاحب توپ می‌نماید، در زمان ارسال پاس توسط بازیكن A او هم می‌تواند در طول زمین حركت كرده، آماده دریافت توپ باشد.

حالت سوم

سیستم در فـوتسال

سیستم از اركانی اصولی و آشنائی با تكنیك است و زیر بنای اولیه تكامل تاكتیك‌های تیمی می‌باشد. بر اثر پیشرفت‌های علمی و عملی در فوتبال امروز جهان كم كم سیستم‌های قدیم جای خود را به روش‌های جدیدتری از تاكتیك‌های تیمی داده است. اصولا سیستم‌ها ركنی از تاكتیك‌های تیمی به حساب می‌آیند و بازیكنان، اجرای تاكتیك‌های فردی و شروع مجدد خود را بر اساس شناخت سیستم‌های دفاعی و حمله ای تیم و طبق نظر مربیان اجرا می‌نمایند.

بر حسب مقررات و قوانین بازی فوتسال و به منظور ایجاد نظم بازكنان تیم‌ها قرار‌ها و یا تعهد مسئولیت‌هایی در محوطه محدودی از زمین‌ با هم می‌گذارند.

در فوتسال سیستم‌ و شكل آرایشی تیم نقش مهمی دارد. بر اساس و شرایط بازی با تیم حریف سیستم برنامه ریزی می‌شود. اما باید گفت در اجرا و حركت‌های بوجود آمده توسط بازیكنان تغییرات زیادی حاصل می‌شود و بازیكنانی كه توانایی و شعور بالائی دارند می‌توانند سریعاً در تغییر شكل و نحوه آرایش تیم تصمیم بگیرند.

 

سیستم 1ـ2ـ1

در این سیستم یك نفر به عنوان دفاع آخر و پوششی قرار گرفته و دو بازیكن دیگر در كناره های زمین به صورت كشویی از یكدیگر حمایت می كنند و نفر آخر هم از این دو نفر حمایت می كنند در جلوی دو بازیكن كناری یك راس حمله قرار دارد كه هر لحظه بر اساس شرایط بازی و توپ انجام وظیفه می كند.

سیستم 2-2

 

دو بازیكن به صورت مدافع انجام وظیفه می كنند و حركت این دو مدافع حمایت از یكدیگر می باشد بدین صورت كه اگر مدافع اول درگیر شود مدافع دوم به صورت كشویی از او حمایت می كنژد و بر عكس و دو نفر به صورت مهاجم وظیفه ی خود را انجام می دهند.

سیستم 2-1-1

 

دو نفر به صورت مدافع در مقابل دروازه بازی می كنند ویك نفر در جلوی دو مدافع بازی می كند و یك راس حمله در جلوی بار خودی كار خود را انجام می دهد .

نكته مهم در فوتسال داشتن سه فاكتور قدرت تصمیم گیری (توانایی)، آمادگی جسمانی وسرعت است كه این فاكتورها می توانند یك تیم را تا مرز قهرمانی هدایت نماید. نوع تمرینات واتخاذ سیستم نیز می تواند به تیم كمك كند.

آموزش سیستم (1-3)

همانطور كه در شكل مقابل نمایش داده شده سه نفر در زمین خودی و یك نفر كه ویژگی حفظ توپ و ارسال پاس دقیق را دارد ،در زمین سبیه به 8 اینگلیسی موقعیتی از قبل تمرین شده بوجود آورن تا با صاحب توپ نمودن نفر راس (در زمین حریف ) ، حركت و حمله ی خود را آغاز نماید.

آموزش سیستم (1-4-0)

در این سیستم استقرار بازیكن ها در شكل مشخص شده و باید سه نكته مهم رعایت گردد :

1- آمادگی جسمانی خوب : بازی و دویدن

2- پاس دادن زیاد : استفاده از هوش و تكنیك بازیكن

3 - اجرای تكنیك شوت : شوت در تمام حالت های مختلف (روی پا ، داخل پا ،نوك پا وسر ضرب )

در این سیستم استقرار بازیكن در پشت توپ می باشد

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    جدول رده بندی لیگ برتر فوتسال استان اردبیل - گروه A

    لیگ برتر فوتسال استان اردبیل– گروه B

     

    تیم

    بازیها

    برد

    مساوی

    باخت

    زده

    خورده

    تفاضل

    امتیاز

    1

    شهید زمانی اردبیل

    5

    4

    1

    -

    18

    9

    9+

    13

    2

    کاریابی کار آفرین اردبیل

    5

    2

    2

    1

    11

    10

    1+

    8

    3

    یاران قیام مشگین شهر

    5

    2

    1

    2

    9

    8

    1+

    7

    4

    باغات سیدی گرمی

    5

    1

    2

    2

    8

    6

    2+

    5

    5

    دیدار سیر گیتی بیله سوار

    5

    1

    1

    3

    10

    15

    5-

    4

    6

    طلایه داران نصر اردبیل

    5

    1

    1

    3

    3

    11

    8-

    4

    آمار سایت
  • کل مطالب : 229
  • کل نظرات : 254
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 25
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 107
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 115
  • بازدید ماه : 199
  • بازدید سال : 874
  • بازدید کلی : 92,644